Voor het opstellen van het attest zal U gevraagd worden om een opdracht formulier in te vullen. Als er een eerder asbestattest van het pand is opgenomen zal er gevraagd worden om nog een tweede opdrachtformulier in te vullen. Het tweede is om ons de mogelijkheid te geven om het eerdere attest te bekijken. Als het invullen van deze attesten niet lukt helpen wij U hier graag mee. Het eerste opdrachtformulier wordt bij het begin van het plaatsbezoek ook met u overlopen.

Hieronder kan U de opdrachtformulieren als eens bekijken.

OPDRACHTFORMULIER 1

 

Opdrachtformulier opmaak van een asbestinventaris voor een asbestattest

///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Waarvoor dient dit formulier?

Met dit formulier geeft u als eigenaar of gevolmachtigde de opdracht aan een asbestdeskundige om een asbestinventaris op te maken voor het verkrijgen van een asbestinventarisattest, kortweg asbestattest.

Wie vult dit formulier in?

U vult dit formulier in samen met de asbestdeskundige. U en de asbestdeskundige ondertekenen beiden het formulier.

Waar vindt u meer informatie over het asbestattest en dit formulier?

Op de website van de OVAM vindt u meer informatie en antwoorden op vaak gestelde vragen. Ga daarvoor naar https://ovam.vlaanderen.be/veelgestelde-vragen-over-het-asbestattest. Ook bij de asbestdeskundige kunt u terecht met uw vragen.

Waar kunt u terecht met vragen en klachten?

Hebt u een vraag of klacht over de asbestinventaris, uw asbestattest of de manier waarop de asbestdeskundige te werk ging? Probeer dan eerst met de asbestdeskundige een oplossing te vinden. In tweede instantie kunt u een melding doen via de digitale helpdesk van de OVAM. De OVAM bezorgt uw vraag of klacht aan de juiste certificatie-instelling. De certificatie-instelling bewaakt de kwaliteit van de bij haar aangesloten deskundigen.

 

 

1.      Wat mag u verwachten van de asbestdeskundige?

 

 

1

De asbestdeskundige bereidt zijn onderzoek voor op basis van de informatie die u aanlevert. De deskundige gaat na welke bestaande informatie over uw eigendom bruikbaar is.

 

2

De asbestdeskundige komt steeds ter plaatse en gaat na welke materialen asbest kunnen bevatten (= asbestverdachte materialen). Om aan te tonen dat een asbestverdacht materiaal geen asbest bevat, moet de asbestdeskundige een monster nemen. De deskundige zal materialen opmeten en foto’s nemen, met respect voor uw privacy. De deskundige laat de plaats van de monstername veilig achter.

 

3

De asbestdeskundige voert standaard een niet-destructief onderzoek uit en zal dus geen elementen van uw eigendom beschadigen of demonteren. Het normale gebruik van uw eigendom blijft gegarandeerd. De schade bij een monstername is zeer beperkt. De asbestdeskundige geeft tips om de plaats van monstername te herstellen, als u daarnaar vraagt.

 

4

De asbestdeskundige kan tijdens het bezoek stoten op onderzoeksbeperkingen, zoals:

·         een onveilige situatie;

·         een slotvaste deur;

·         een overwoekerende vegetatie;

·         een opslag van materialen;

·         een onbereikbare hoogte: een asbestdeskundige moet slechts tot 3,50 meter hoog werken, gemeten vanaf een vaste ondergrond.

Sommige beperkingen moet u dus eerst oplossen vooraleer u een asbestattest kunt ontvangen. De asbestdeskundige bespreekt dit samen met u.

 

5

De asbestdeskundige voert alle gegevens in een digitale databank van de OVAM in. Vervolgens vraagt de deskundige een asbestattest aan bij de OVAM. Na ontvangst, bezorgt de deskundige het asbestattest aan u.

 

 

 

2.      Wat verwachten wij van u als eigenaar?

 

 

1

Bezorg de asbestdeskundige belangrijke informatie over uw eigendom, zoals bouw- en verdiepingsplannen, bestaand asbestonderzoek, informatie over ingesloten asbest of uitgevoerde renovatiewerken… Hoe meer informatie u geeft, hoe beter de asbestdeskundige het bezoek kan uitvoeren. De asbestdeskundige heeft plannen nodig om  de vaststellingen op te noteren. Vermijd dat de deskundige zelf plannen moet opstellen. De deskundige kan dit eventueel voor u doen, maar kan daarvoor een extra kost aanrekenen.

 

2

Zorg op  voorhand voor een veilige toegang tot alle te onderzoeken ruimtes. Open deuren, poorten, luiken, kasten (ook kleinere!). Vermijd dat de asbestdeskundige in contact komt met gevaarlijke dieren (hond, wespennest). Ruim op. Hoe vlotter de toegang, hoe beter de asbestdeskundige het bezoek kan uitvoeren. Vermijd dat de asbestdeskundige een tweede keer moet langskomen.

 

3

Laat de asbestdeskundige monsters nemen indien nodig. Bied eventueel hulp, bijvoorbeeld bij hoge plafonds. Als de asbestdeskundige geen monster neemt van asbestverdacht materiaal, wordt het automatisch beschouwd als asbesthoudend. Vermijd dat bepaalde delen onterecht beschouwd worden als asbesthoudend. Vraag aan de asbestdeskundige van welke asbestverdachte materialen de deskundige geen monster neemt en bespreek de opties om dat toch mogelijk te maken. Doe dit voordat de asbestdeskundige het asbestattest aanvraagt.

 

4

Uw asbestattest vertelt iets over de asbestveiligheid van uw eigendom bij normaal gebruik. Mogelijk bevat uw eigendom nog verdoken asbest dat niet werd opgenomen in uw asbestattest. Als u werken plant, vraag dan een aanvullend, destructief onderzoek aan bij de asbestdeskundige. Zo vermijdt u onnodige risico’s en stilstand bij uw toekomstige werf.

 

 

 

3.      In te vullen door de asbestdeskundige (opdrachthouder)

 

 

1.       Vul hieronder uw gegevens in.

 

naam procesgecertificeerd bedrijf

EPC Peter

 

adres procesgecertificeerd bedrijf

Lindendreef 9

 

 

2380 Ravels

 

nummer procescertificaat

 

 

Ondernemingsnummer

GSM

E-mail

0787579622

0474 18 07 26

EPC.Peter@outlook.be

 

 

 

4.      In te vullen door de eigenaar of diens gevolmachtigde (opdrachtgever)

 

 

1.       Vul hieronder de gegevens van de eigenaar in.

 

voor- en achternaam

 

 

straat en nummer

 

 

postnummer en gemeente

 

 

telefoonnummer

 

 

e-mailadres

 

 

 

2.       Vul hieronder de gegevens van de Vereniging van mede-eigendom (VME) in als er gemeenschappelijke delen zijn (mede-eigendom) of als de eigenaar een rechtspersoon is.

 

naam organisatie

 

 

KBO-nummer

 

 

 

3.       Vul hieronder de gegevens van de gevolmachtigde in, indien van toepassing.

 

voor- en achternaam

 

 

straat en nummer

 

 

postnummer en gemeente

 

 

telefoonnummer

 

 

e-mailadres

 

 

 

4.       Bent u gebruiker van uw te onderzoeken eigendom?

 

Ja: bv. u woont of werkt er

 

Nee: bv. u verhuurt de eigendom

 

 

5.       Welk statuut hebt u als eigenaar?

 

particulier (burger)

 

sociale huisvestingsmaatschappij

 

verhuurder via sociaal verhuurkantoor

 

overheid/parastatale: Vlaams Gewest

 

overheid/parastatale: lokaal/regionaal

 

overheid/parastatale: federaal

 

onderneming; sector: …………

 

andere: …………….

 

 

 

6.       Bepaling van de te onderzoeken eigendom

 

Let op: een asbestattest mag maar één wooneenheid bevatten.

 

 

Aard opdracht

 

Een niet-destructief onderzoek volstaat voor een asbestattest. Wat dit inhoudt leest u in paragraaf 1. U kunt het onderzoek vrijwillig deels of geheel laten verruimen met destructief onderzoek. Hierbij zal de asbestdeskundige wel bv. materialen beschadigen en/of demonteren.  

 

Als het onderzoek deels of geheel destructief moet zijn, duid dit dan hier aan, maar vul ook titel 9 in.

 

 

volledig niet-destructief (voldoende voor asbestattest)

 

volledig destructief

 

deels niet-destructief en deels destructief

 

 

Wat is de aanleiding voor het asbestattest?

 

overdracht (bv. verkoop)

 

werken (bv. kleinere renovatiewerken, herstellingen)

 

sloopwerken met sloopopvolgingsplan

 

sloopwerken zonder sloopopvolgingsplan

 

werkgeversverplichting

 

andere:

 

 

 

 

Bestemming, feitelijk gebruik van het te onderzoeken eigendom

 

Vink hieronder aan welke bestemming op het te onderzoeken eigendom van toepassing is.

 

 

Voor een publieke constructie:                                                                      Bij residentieel gebruik:

 

federaal

appartement

 

Vlaams Gewest

collectief woongebouw

 

lokaal - regionaal

ééngezinswoning

 

andere:

andere:

 

 

Bij niet-residentieel gebruik:

 

handel

onderwijs: AGION

 

horeca

onderwijs: GO!

 

industrie

onderwijs: hoger onderwijs

 

jeugdvereniging

religie

 

kantoor

sport/recreatie

 

landbouw

zorgvoorziening

 

logeerfunctie

andere:

 

 

Beschrijf de inspectielocatie

 

straat en (bus)nummer

 

 

postnummer en gemeente

 

 

perce(e)len

 

 

liggingsadres

 

 

extra adresdetails

 

 

 

Meer specifieke beschrijving, indien relevant

 

gebouwdeel, vleugel, blok

 

 

verdiepingen

 

 

lokalen, ruimtes

 

 

andere kenmerken

 

 

 

7.       Moeten er gemeenschappelijke delen worden onderzocht (mede-eigendom)?

 

Voor gemeenschappelijke delen is een apart asbestattest nodig. Het gaat bijvoorbeeld om een gemeenschappelijke traphal of stookruimte van een appartementsgebouw. Minstens de gemeenschappelijke delen die toegankelijk zijn zonder de private ruimtes te betreden, vormen onderwerp van het inspectiegebied. De asbestdeskundige duidt in de databank ondubbelzinnig en leesbaar aan welke gemeenschappelijke delen werden onderzocht.

 

ja

 

nee

 

 

8.       Eigendomsinformatie en bewijsdocumenten

 

De opdrachtgever bezorgt alle relevante eigendomsinformatie aan de asbestdeskundige. De asbestdeskundige blijft verantwoordelijk om te oordelen over de bruikbaarheid van de aangeleverde gegevens en hoe ze finaal geïnterpreteerd en gebruikt kunnen worden.

 

bouwjaar/bouwjaren

 

 

renovatiejaar/renovatiejaren

 

 

 

Heeft de inspectielocatie een beschermd statuut?

U kan dit nagaan op https://geo.onroerenderfgoed.be .

 

nee

 

ja: voeg aan dit opdrachtformulier informatie toe over welke gebouwdelen precies beschermd erfgoed zijn, indien voorhanden

 

Opgelet! Voor het plaatsbezoek van de asbestdeskundige (monstername, opheffen of demonteren materialen) of voor een asbestverwijdering achteraf, is mogelijk een toelating of melding nodig. Neem hiervoor contact op met het agentschap Onroerend Erfgoed om na te gaan of dit het geval is. Mail hiervoor naar info@onroerenderfgoed.be of bel naar 02 553 16 50.

 

 

Indien de inspectielocatie een beschermd statuut heeft: Is een toelatingsplicht of meldingsplicht van toepassing voor de monsternames?

 

nee

 

ja: voeg deze toelating of melding toe aan het opdrachtformulier.

 

 

Bent u op de hoogte van de aanwezigheid van ingesloten of bedekte asbesthoudende materialen in uw eigendom?

 

ja, namelijk: ………….

 

nee

 

 

Voeg volgende documenten, indien relevant en indien voorhanden, als bijlagen toe bij het opdrachtformulier en benoem ze ondubbelzinnig en afzonderlijk. Duid aan wat van toepassing is:

 

grondplan per gebouw per verdieping

 

grond- of verdiepingsplan en/of satellietfoto met aanduiding van te onderzoeken gebouwen

 

situatiefoto’s per type lokaal

 

bestaande asbestonderzoeken

 

documenten in het kader van asbestverwijderingswerken in het verleden

 

documenten in het kader van bouw-, afbraak-, en/of renovatiewerken in het verleden

 

documenten aangaande beschermd erfgoedstatuut

 

 

documenten aangaande industriële installaties

Als het wegnemen van de asbesthoudende materialen een afwijkende impact heeft ten opzichte van wat inherent is aan - of vergelijkbaar met - de impact van normale beheers- en onderhoudscycli bij industriële installaties, worden deze asbesthoudende materialen als niet eenvoudig bereikbaar beschouwd.

 

 

9.       Vrijwillig, aanvullend onderzoek – OPTIONEEL

 

Een niet-destructief onderzoek volstaat voor een asbestattest. U kunt het onderzoek vrijwillig deels of geheel laten verruimen.

 

 

Wenst u in de context van de federale arbeidswetgeving (verplicht als werkgever) of om andere redenen, de opdracht te verruimen? Duid dan aan wat van toepassing is:

 

 

 

roerende goederen

 

 

recentere constructies (bouwjaar na 2000)

 

 

ingesloten materialen als deze in normale werkomstandigheden blootstellingsrisico kunnen veroorzaken

 

 

activiteiten die blootstellingsrisico’s kunnen veroorzaken

 

 

Wenst u naar aanleiding van geplande werken of om andere redenen, de opdracht te verruimen met destructief onderzoek? Beschrijf dan ondubbelzinnig voor welke delen u dit wenst:

 

gebouw

 

 

gebouwdeel

 

 

verdieping

 

 

lokaal en functie lokaal

 

 

 

Toepassing die destructief onderzocht mag worden:

 

 

 

Volledige ruimte

 

 

Plafond

 

 

Wanden

 

 

Vloer

 

 

Technische installatie

 

 

Schrijnwerk

 

 

Dak

 

 

Andere: …………

 

 

Monstername waarbij er schade kan ontstaan die het normale gebruik van het eigendom niet meer kan garanderen, behoort ook tot destructief onderzoek. Bijvoorbeeld het nemen van een monster van roofing op een plat dak, waarbij er een kans is op lekkages.

 

 

10.    Actualisatie van een bestaand asbestattest – INDIEN VAN TOEPASSING

 

Een asbestattest is standaard 10 jaar geldig. Dit wordt verlaagd naar 5 jaar als er minstens één asbesthoudend materiaal aanwezig is met hoog risico. Een eigenaar is verplicht om een asbestattest te actualiseren binnen 1 jaar als er sprake is van een gewijzigde toestand.

 

 

Als de opdracht aan de asbestdeskundige een actualisatie betreft, duid dan aan wat van toepassing is:

 

Nummer(s) bestaand(e) asbestattest(en)

 

 

 

splitsing van bestaand asbestattest: De lokalisatiegegevens over het nieuwe asbestattest worden ingevuld in paragraaf 6.

 

actualisatie omdat er nieuwe asbesthoudende materialen zijn aangetroffen (= gewijzigde toestand)

 

actualisatie omdat, na uitvoering van werken, het hele inspectiegebied beschouwd kan worden als asbestveilig
(= gewijzigde toestand)

 

actualisatie omdat door een calamiteit of incident de toestand van de asbesthoudende materialen zichtbaar is veranderd (= gewijzigde toestand), bijvoorbeeld door een brand, stormschade, explosie …

 

actualisatie omdat bepaalde onderzoeksbeperkingen werden opgeheven

 

 

5.      Ondertekening

 

Opgemaakt in 2 exemplaren op:

dag

 

maand

 

jaar

 

 

 

te: …………….

 

 

Naam en handtekening opdrachtgever                                                                       Naam en handtekening opdrachthouder

 

 

 

 

 

 

Als de opdrachtgever een gevolmachtigde is, verklaart de gevolmachtigde met deze ondertekening op eer een contract te hebben met de eigenaar waarin de volmacht wordt toegekend.

 

 

De certificatie-instelling asbest bewaakt het kwaliteitsvolle gebruik van de certificaten. Hiervoor voert ze onder andere steekproefsgewijs audits uit voor uitgevoerde asbestinventarissen. Met de ondertekening van dit formulier verklaart de opdrachtgever zich akkoord dat een auditeur van de certificatie-instelling een bijkomend bezoek ter controle kan uitvoeren.

 

 

 

 

 

 

EPC Peter

Lindendreef 9

2380 Ravels

GSM: 0474 18 07 26

E mail: EPC.Peter@outlook.be

BTW nr.: BE 0787.579.622

BIC: BE91 3770 7431 5676          

 

 

6.      Toelichting – technische en juridische aspecten

 

  1. Doel en overeenkomst opdrachtformulier

De OVAM maakte dit sjabloon op. Het geeft uitvoering aan het opdrachtformulier dat is opgenomen als bijlage bij het Ministerieel Besluit Inspectieprotocol asbestinventarisatie.

Het opdrachtformulier verduidelijkt de rol van de opdrachtgever (eigenaar of gevolmachtigde) en de opdrachthouder (gecertificeerde asbestdeskundige inventarisatie) bij de opmaak van een asbestinventaris voor het verkrijgen van een asbestinventarisattest.

De opdrachtgever vult dit opdrachtformulier in en bespreekt de juistheid en volledigheid ervan met de asbestdeskundige, alvorens te ondertekenen.

De opdrachtgever brengt de gebruiker van het te onderzoeken inspectiegebied op de hoogte van de voor hem relevante aspecten van voorliggende opdracht, zoals het toegankelijk maken van het inspectiegebied, het nemen van foto’s met respect voor de privacy, het nemen van monsters en het herstel ervan en het niet-destructief karakter van het onderzoek.

Met dit opdrachtformulier omschrijft de opdrachtgever op volledige wijze de opdracht tot de opmaak van een asbestinventaris conform het Inspectieprotocol voor het verkrijgen van een asbestinventarisattest. Via het ondertekende formulier geeft de opdrachtgever aan de procesgecertificeerde asbestdeskundige het mandaat om voor het betrokken inspectiegebied een asbestinventaris op te stellen om een asbestinventarisattest te verkrijgen.

Dit opdrachtformulier regelt enkel de verplichtingen van de opdrachtgever en de opdrachtnemer voor zover deze uitvoering geven aan de verplichtingen opgelegd door het Inspectieprotocol asbestinventarisatie. Het is aan de partijen zelf om dit opdrachtenformulier aan te vullen met een bijkomende overeenkomst waarin zij alle andere onderlinge verplichtingen regelen.

  1. Begrippen en context van het opdrachtformulier

Hieronder worden de begrippen toegelicht die in het document gebruikt worden. Wanneer deze begrippen in het document gebruikt worden, moeten ze als dusdanig gelezen worden.

  • asbestdeskundige: procesgecertificeerde asbestdeskundige inventarisatie, hier de opdrachthouder;
  • eigenaar: volle en blote eigenaar(s);
  • opdrachtgever: persoon die het opdrachtformulier ondertekent, dit kan de eigenaar zijn of een aangeduide gevolmachtigde. Als er sprake is van meerdere betrokken eigenaars, stelt de ondertekende eigenaar de andere eigenaar(s) op de hoogte van de opdrachtverklaring; de handtekening van één enkele eigenaar is voldoende om de opdracht aan te gaan.
  • niet-destructief onderzoek in het kader van het Inspectieprotocol asbestinventarisatie: het opsporen en/of bemonsteren van (in theorie) waarneembare asbestverdachte materialen zonder asbestverdachte en andere materialen te demonteren of te beschadigen. Schade die inherent is aan monsternames, valt onder de noemer van niet-destructief onderzoek, zolang deze schade geen risico’s met zich kan meebrengen bij het verdere normale gebruik van het gebouw en zolang het monsternamepunt veilig kan worden achtergelaten. Verder omvat het onderzoek dat:
  • asbesthoudende roerende goederen (behalve asbestafval) facultatief worden opgenomen in de asbestinventaris;
  • wat betreft constructies, enkel constructies met risicobouwjaar (< 2001) worden onderzocht;
  • er geen rekening wordt gehouden met de gebruiksgraad van het inspectiegebied voor de risico-evaluatie van asbesthoudend materiaal.

De OVAM levert een asbestinventarisattest af, op basis van een asbestinventaris die is opgesteld conform de richtlijnen van het Inspectieprotocol asbestinventarisatie.

De finaliteit van een asbestinventarisattest is een uitspraak te doen over de asbestveiligheid van het inspectiegebied.

Met klachten of vragen over de kwaliteit van de asbestinventarisatie en het asbestinventarisattest kan de eigenaar in eerste instantie terecht bij de procesgecertificeerde asbestdeskundige. Als dat niet tot een oplossing leidt, kan een klacht of vraag worden ingediend bij de certificatie-instelling die instaat voor de kwaliteitsborging van de deskundige. De klacht of vraag moet ingediend worden via de digitale servicedesk van de OVAM. De OVAM stuurt de klacht of vraag door naar de juiste certificatie-instelling. De certificatie-instelling behandelt de klacht of vraag.

De certificatie-instelling asbest bewaakt het kwaliteitsvolle gebruik van de certificaten. Hiervoor voert ze onder andere steekproefsgewijs audits uit voor uitgevoerde asbestinventarissen. Met de ondertekening van voorliggend formulier verklaart de opdrachtgever zich akkoord dat een auditeur van de certificatie-instelling een bijkomend plaatsbezoek ter controle kan uitvoeren.

  1. Verplichte handelingen en onderzoeksbeperkingen

De opdrachtgever zorgt er voor dat het inspectiegebied toegankelijk is zodat de asbestdeskundige de inventarisatie van de verschillende ruimtes met zo weinig mogelijk onderzoeksbeperkingen kan uitvoeren. Het Inspectieprotocol asbestinventarisatie geeft mee welke verplichte handelingen een asbestdeskundige moet uitvoeren tijdens de asbestinventarisatie. Essentieel hierbij is het niet-destructief onderzoek. Waarneembare asbestverdachte materialen kunnen alsnog niet vast te stellen zijn of onvoldoende inspecteerbaar zijn. Mogelijke oorzaken hiervan zijn onderzoeksbeperkingen, zoals onveilige situaties, hoogtes, opslag van materiaal, overwoekerende vegetatie of slotvaste deuren. De opdrachtgever vermijdt, als voorbereiding voor het plaatsbezoek, zoveel mogelijk onderzoeksbeperkingen. Bij het constateren van kortetermijnonderzoeksbeperkingen is het niet mogelijk om de asbestinventaris te finaliseren in de databank alvorens de opdrachtgever deze heeft verholpen. De asbestdeskundige bespreekt het verhelpen van deze kortetermijnonderzoeksbeperking met de opdrachtgever.

Voor de opmaak van een asbestinventaris en het verkrijgen van een asbestinventarisattest, dient de asbestdeskundige situeringsfoto’s en detailfoto’s te nemen en op te laden in de databank van de OVAM. Indien van toepassing, betreffen deze foto’s afbeeldingen van (asbestverdachte) materialen, onderzoeksbeperkingen, overzichtsfoto’s per binnen- en buitenruimte en situationele verduidelijkingen.

De asbestdeskundige moet, op een redelijke wijze en met begrip voor de privacy van anderen, zo veel mogelijk de volgende elementen vermijden op de fotoafbeelding:

  • (afbeeldingen van) personen;
  • (huis)dieren;
  • verwijzingen naar private of publieke bedrijven en organisaties;
  • persoonlijke materialen.

De foto’s mogen uitsluitend worden gebruikt in het kader van de asbestinventarisatie.

De opdrachtgever wordt aanbevolen om persoonlijke elementen te verwijderen of verbergen voorafgaand aan het plaatsbezoek, zolang dit geen asbestverdachte materialen betreffen en zolang dit niet leidt of niet kan leiden tot onderzoeksbeperkingen. De asbestdeskundige brengt ook de gebruiker van de constructie op de hoogte van deze fotorichtlijnen. Door het ondertekenen van dit opdrachtformulier, gaat de opdrachtgever akkoord met de hierboven beschreven uitvoeringsmodaliteiten.

  1. Monsternames

De asbestdeskundige is verplicht tot monstername in de gevallen beschreven in het Inspectieprotocol asbestinventarisatie. De monstername gebeurt onder de noemer van niet-destructief onderzoek op een veilige manier. Daarbij worden er geen bijkomende risico’s voor het verdere normale gebruik van de constructie veroorzaakt. Evenmin worden er bijkomende risico’s voor het verdere normale gebruik van de constructie veroorzaakt door onjuiste of onzorgvuldige monstername. De asbestdeskundige zal het monsternamepunt duurzaam fixeren of inkapselen.

De asbestdeskundige is niet verplicht het monsternamepunt esthetisch te herstellen en hiervoor de nodige (vul)materialen bij te hebben. Als de eigenaar het monsternamepunt later wenst te herstellen (opvullen, verven), dient het materiaal dat werd gebruikt om de locatie duurzaam in te kapselen, omzichtig en met bevochtiging te worden verwijderd. De asbestdeskundige bezorgt hierover de nodige informatie aan de opdrachtgever, als die daarnaar vraagt. Als de opdrachtgever een monstername wenst van een materiaal waarbij schade kan worden veroorzaakt die niet inherent is aan de monstername, dan wordt dit aangevraagd onder de noemer van vrijwillig, aanvullend onderzoek.

 

 

7.      Verwerking van gegevens


De OVAM verwerkt de persoonsgegevens op grond van:

  • artikel 6, eerste lid c) om te voldoen aan een wettelijke verplichting die op haar rust als verweringsverantwoordelijke, zoals vastgesteld in artikel 33/10, §4 Materialendecreet;
  • artikel 6, eerste lid, e) omdat dit noodzakelijk is voor de vervulling van een taak van algemeen belang of van een taak in het kader van de uitoefening van het openbaar gezag dat aan haar als verwerkingsverantwoordelijke is opgedragen.

De asbestinventarisatieplicht en de daartoe behoren verwerking van de inspectiegegevens streeft volgende doelen na: 

  • het informeren, sensibiliseren en beschermen van gebouweigenaars, gebouwgebruikers, toezichthouders en hulpdiensten: aanwezigheid, toestand, verwijderingsmethode, indicatieve verwijderingskost;
  • het bieden van een duidelijk kader rond informatieplicht om misbruik omtrent verborgen gebreken bij overdracht te vermijden;
  • het identificeren van risicosituaties en risicovolle asbesthoudende materialen;
  • het faciliteren van selectieve verwijdering van (risicovolle) asbesthoudende materialen bij afbraak om zo verontreiniging van bodem, puinlagen en sloopafval te vermijden;

De persoonlijke contactgegevens en het rijksregisternummer/identificatienummer van de sociale zekerheid, opgenomen in de databank, mogen maximaal bewaard worden tot een overdracht plaatsvindt, zoals bepaald in artikel 33/10, §4, vierde lid Materialendecreet.

Voor woningkenmerken blijven de gegevens bewaard tot deze niet meer nodig zijn  voor de verwezenlijking van de bepalingen van deze onderafdeling 6.3 en artikel 12 Materialendecreet en de organisatie van het toezicht op en de handhaving van het asbestafbouwbeleid, vermeld in onderafdeling 6.3 en artikel 12.

 

 

OPDRACHTFORMULLIER 2

 

Opdrachtformulier raadplegen asbestinventaris

 

Opdrachtformulier inzage asbestinventaris

 

  1. Doel en overeenkomst opdrachtformulier

 

Met voorliggend opdrachtformulier geeft de opdrachtgever (eigenaar of zijn gevolmachtigde) de toestemming aan de opdrachthouder EPC Peter een (procesgecertificeerd asbestdeskundige) reeds uitgevoerde asbestinventaris te consulteren in de databank asbestinventaris.

 

  1. Basisgegevens van de opdracht

 

  • Nummer asbestinventarisattest

 

……………………………………………………………………………………….

 

  • Contactgegevens aanvrager en eigenaar

 

  • Aanvrager (asbestdeskundige):

               - Naam procesgecertificeerd bedrijf: EPC Peter……………………….     

               - Adres procesgecertificeerd bedrijf:Lindendreef 9 2380 Ravels……………………….

               - Aansluitingsnummer procesgecertificeerd bedrijf bij certificatie-instelling: …………

 

  • Eigenaar:

EIGENAAR

GEVOLMACHTIGDE (indien van toepassing)

Naam:

Naam:

Adres:

Adres:

E-mailadres:

E-mailadres:

Telefoon:

Telefoon:

Indien gemeenschappelijke delen of indien de eigenaar een rechtspersoon is:

Naam gemeenschappelijke organisatie:

 

KBO-nummer gemeenschappelijke

organisatie:

 

 

Indien er sprake is van meerdere betrokken eigenaars, dan stelt de ondertekende eigenaar de andere eigenaar(s) op de hoogte van de opdrachtverklaring. De handtekening van één enkele eigenaar is voldoende voor het aangaan van de opdracht.

 

  • Reden tot raadpleging

 

…………………………………………………………………….

 

 

Opgemaakt in 2 exemplaren te………….......................................................………,

op…………..........……..

 

naam en handtekening aanvrager                                naam en handtekening eigenaar